Diversitat religiosa als cementiris, cooperació al desenvolupament, targetes moneder i protecció dels menors, temes del Consell d’Alcaldies de juliol
Els alcaldes i alcaldesses del Vallès Oriental es reunien dimecres en el Consell d’Alcaldies ordinari del mes de juliol, celebrat a l’Espai La Vinya, de Martorelles. Els temes tractats, entre d’altres, han estat la diversitat religiosa als cementiris, la cooperació al desenvolupament, la protecció de la infància i l’adolescència i el nou sistema de targetes moneder per a famílies vulnerables.
La presentació de l’’Estudi de la capacitat dels cementiris municipals del Vallès Oriental en relació a la diversitat religiosa’ ha estat un dels temes centrals de la trobada. El Vallès Oriental, comarca pionera en abordar la diversitat religiosa als cementiris, va tractar aquest tema en el Consell d’Alcaldies de novembre de 2021, on es va donar a conèixer les característiques de l’estudi encarregat a la Diputació de Barcelona, un estudi que vol donar resposta als reptes que es plantegen des d’un punt de vista d’espai físic com sociològic.
La presentació va anar a càrrec de Roser Llopis, tècnica d’arquitectura del Servei Equipaments i Espai Públic i Jordi Pérez, tècnic del Servei de Convivència, Diversitat, Infància i Persones grans de la Diputació de Barcelona.
L’objecte del treball era l’estudi de la capacitat de 23 cementiris municipals de 20 municipis del Vallès Oriental de més de 5.000 habitants i la forma d’integrar les diverses confessions religioses en els recintes municipals.
El treball ha tingut en compte la destacada presència del col·lectiu marroquí sobre la resta d’orígens i la xifra aproximada de 15.000 residents de confessió musulmana, així com l’estimació de l’evolució futura de defuncions.
Concretament, s'analitzava la realitat física dels cementiris municipals, la possibilitat de construcció de noves unitats d’enterrament destinades a la diversitat religiosa dins el cementiri existent i la possibilitat d’ampliació dels cementiris municipals.
Es feia un repàs dels municipis amb cementiris amb possibilitat de noves unitats d’enterrament per la diversitat religiosa, segons legislació vigent, els municipis amb cementiris amb potencial de creixement molt reduït o inexistent, segons legislació existent i els potencials que els cementiris tenen per cobrir les necessitats respecte la diversitat religiosa.
Des de la Diputació de Barcelona es recomanava que des dels diversos Serveis d’Urbanisme dels ajuntaments en tingui en compte la necessitat d’espai en la previsió de les reserves d’Equipaments funeraris, i també feien propostes per cobrir dins dels recintes funeraris municipals les necessitats de la població de confessió musulmana.
En aquest sentit, el president del Consell Comarcal, Emilio Cordero, comentava que “abans les persones de fora de Catalunya s’enterraven fora, però els fills d’aquestes famílies ja s’enterren aquí, i això és el que vam demanar en l’estudi, preveure que els fills i filles de persones nouvingudes amb altres diferències culturals s’acabaran enterrant aquí, i els municipis hem de preveure aquests espais on entrin totes les diversitats culturals”.
Cooperació al desenvolupament
En la trobada, es va fer una presentació del Fons Català de Cooperació al Desenvolupament (FCCD), a càrrec de la seva secretària, Maria Llauradó, i el director, David Minoves.
ES compartien xifres sobre el grau de cooperació dels municipis vallesans tals com que dels 39 municipis del Vallès Oriental, 26 són socis del Fons Català de Cooperació al Desenvolupament (un 66%)i, a més, 9 municipis més de la comarca han fet aportacions a projectes de cooperació i acció humanitària del Fons Català, la qual cosa suma 35 ajuntaments de la comarca que actuen en cooperació al desenvolupament (90%).
A més, 3 dels 22 municipis catalans que dediquen més del 0,7% a cooperació al desenvolupament són del Vallès Oriental (La Garriga, Caldes de Montbui i La Roca del Vallès). Aquestes dades situen el Vallès Oriental com una de les comarques més actives en matèria de cooperació al desenvolupament i solidaritat internacional.
També es feia un repàs dels projectes d’agermanament amb territoris de Nicaragua des del Vallès Oriental, on actualment hi ha sis municipis agermanats amb poblacions de la zona de Chinandega Norte.
El FCCD aprofitava per compartir la reflexió sobre el context polític que viu Nicaragua des de l’any 2018, que va afectar als projectes en marxa, per la qual cosa es van obrir noves vies de suport a la població nicaragüenca amb projectes destinats a refugiats i refugiades a Costa Rica (educatius, productius, sanitaris... on el FCCD desenvolupa actualment 5 projectes de suport.
La LOPIVI als equipaments esportius, recreatius i de lleure
En el transcurs de la reunió també es feia una sessió informativa sobre la Llei Orgànica de protecció integral a la infància i l’adolescència davant la violència (LOPIVI), i concretament la seva aplicació en els equipaments esportius i de lleure.
La jurista especialitzada en infància i adolescència del Consell Comarcal, Almudena González, feia un repàs de les obligacions dels poders públics en aquest àmbit. I recordava, entre d’altres, que el principi que ha de guiar totes les actuacions i polítiques públiques és l'interès superior de l'infant.
Es recordava que, per protegir la infància i adolescència contra qualsevol forma de violència, la LOPIVI col·loca al centre als nens i les nenes, motiu pel qual preveu, de manera obligatòria, el desenvolupament de determinades figures, entre elles la persona delegada de Protecció a equipaments esportius, recreatius i de lleure.
Aquesta figura s'encarregarà de la difusió i el compliment dels protocols establerts, així com d'iniciar les comunicacions pertinents en els casos en què es detecti una situació de violència.
Tots els equipaments i entitats, amb independència del seu tamany i amb independència de la seva naturalesa pública, privada o concertada, estan obligades al compliment de la LOPIVI.
Targetes moneder per a famílies vulnerables
En la trobada es va aprofitar per explicar la modificació del Contracte Programa 2022-2025 entre el Departament de Drets Socials i el Consell Comarcal, en el qual s’ha afegit una addenda per a implementar el Programa FSE+ d’Assistència Material Bàsica (BÁSICO).
El FSE+ es configura com a principal instrument de la Unió Europea per invertir en les persones i aplicar el pilar europeu de drets socials com és la inclusió social i la lluita contra la pobresa i l'exclusió social, prioritzant mesures per reduir i prevenir la pobresa infantil.
Aquest programa substitueix el sistema de subministrament d´aliments i productes d´higiene per un sistema de provisió de targetes de compra que permet a les famílies beneficiàries adquirir aliments frescos i productes que consideren més necessaris en la seva situació particular en determinats supermercats acreditats.
El Consell Comarcal gestionarà aquest nou programa a l’Àrea bàsica de serveis socials del Vallès Oriental, que comprèn els 36 municipis de menys de 20.000 habitants de la comarca (tots excepte Granollers, Mollet del Vallès i les Franqueses del Vallès).
Des del Consell d’Alcaldies, però, s’instava al Consell Comarcal a traslladar al Departament de Drets Socials la inquietud per la reducció de famílies beneficiades que d’entrada representaria respecte a l’actual sistema, segons la proposta que s’ha fet arribar, i al fet que els ajuts depenguin de fons socials europeus, i s’acordava esperar a l’aprovació i signatura de l’addenda del nou programa a les negociacions que s’estan desenvolupant des de les dues entitats municipalistes amb la Generalitat.
Tal com deia el president del Consell Comarcal, Emilio Cordero, “és un recurs que se’ns posa a l’abast però que no és suficient i, a més, quan no hi hagin fons europeus com ho pagarem?” I afegia que “hem acordat que fins que les entitats municipalistes no es posin d’acord no pujarem a aquest carro perquè, si no, acabarem pagant els ajuntaments un tema del que hauria de fer-se càrrec l’administració que li toca”.
Per altra banda, el Consell d’Alcaldies informava favorablement a la modificació del reglament del Servei d’Ajuda a Domicili, que preveu, entre d’altres, més flexibilitat per cobrir necessitats d’alguns municipis rurals o prestar servei en situacions de risc greu i incorporar noves necessitats com tasques preventives i comunitàries, més personalització del Servei i la responsabilitat social.
Font:
Consell Comarcal del Vallès Oriental