El camí per la digitalització de les empreses del sector de l’alimentació passa per la traçabilitat

Divendres, 25 de de febrer de 2022 a les 14:00

Més de 30 professionals assisteixen a la primera jornada del programa TTT.

Més d’una trentena de professionals d’empreses de la cadena de valor de negocis de l’alimentació van assistir dimecres passat, a Can Muntanyola, a la primera de les jornades organitzades pel Projecte TTT (Treball, Talent i Tecnologia), que impulsa el Consell Comarcal i Granollers Mercat, amb 16 ajuntaments de la comarca i les patronals i sindicats presents a la Taula Vallès Oriental Avança.

Durant les dues hores que va durar l’acte, els ponents van aportar eines digitals i casos pràctics per trobar solucions 4.0 per a les empreses del sector de l’alimentació. El fil conductor de l’acte va ser la transformació digital en la traçabilitat alimentària.

L’objectiu va ser posar en primer pla el procés de traçabilitat alimentària com el primer pas cap a la digitalització del sector. L’acte va incloure ponències, casos pràctics, debat i opinió per descobrir solucions 4.0, aplicables per a tot tipus d’empreses, des de Pimes fins a multinacionals.

La primera de les ponències tenia la finalitat d’aportar solucions aplicades a processos de fabricació industrial, i va ser a càrrec d’Antoni Rovira, Manager de Software, Control i Dispositius Intel·ligents de Rockwell Automation. L’expert va destacar la importància de la connexió del treball automàtic –maquinària– amb el manual –mà d’obra– dins el procés industrial. Al final de la ponència, l’Antoni Rovira va concloure amb alguns dels beneficis d’aquestes solucions tecnològiques:

  • Flexibilitat en modificar i crear el producte.
  • Reducció del temps d’accés al mercat.
  • Compliment de normatives estandaritzades.
  • Garantir la qualitat del producte.
  • Reducció del cost i més increment de la productivitat.
  • Millora en la gestió del risc empresarial.

Tot seguit, Jaume Martínez, Business Manager de Gladtolink, va presentar una aplicació no-code anomenada Gladtolink, que un dels seus molts usos és facilitar la traçabilitat alimentària de les empreses del sector, ja sigui en el control d’stock o incidències al magatzem. A més a més, es van perpetrar experiències d’usuari de grans multinacionals que ja estan utilitzant aquesta aplicació per la seva traçabilitat –en aquest cas en altres sectors–.

D’altra banda, es va voler aportar la visió d’una persona que s’encarrega del control de qualitat dels productes i de les cadenes de producció dels aliments, la Dra. Lucero Zamora, gerent de Segur Alimentària. La seva percepció va servir perquè els professionals presents a la jornada poguessin viure i entendre de primera mà tots els problemes que hi ha en els processos de traçabilitat tradicionals –en els quals es fa servir el paper–. La solució que proposava l’experta va ser utilitzar aplicacions com la citada anteriorment: Gladtolink.

L’última de les ponències va ser la més innovadora, ja que englobava el concepte de blockchain aplicat al sector alimentari. L’Andreu Crous de Bitfaktor va deixar ben clar que l’ús d’aquesta tecnologia només podia aportar beneficis a les empreses, sobretot com a solució a la seguretat i la transparència dels productes. L’objectiu d’aquesta tecnologia aplicada al món de l’alimentació és poder demostrar l’originalitat dels productes, generant confiança en els clients que saben el recorregut i les manipulacions dels productes a través d’un codi QR.

Finalment, la jornada va concloure amb el debat dels professionals sobre l’escalabilitat de la traçabilitat a qualsevol empresa i com dur a terme aquest procés de digitalització. Des del Projecte TTT es va aclarir que qualsevol empresa adherida tindria accés a tota la informació sobre ajudes i subvencions per poder implementar aquestes solucions 4.0 a qualsevol empresa.

El cicle de jornades continua el dia 9 de març amb una trobada sobre la digitalització del control de qualitat. El següent pas serà acompanyar i formar les empreses que tenen interès en implantar alguna de les solucions tecnològiques per redactar un projecte d'implantació, des del pla de negoci i inversió, necessitats de personal o formació interna i gestió del canvi i recerca d'ajudes i/o finançament. 

Treball, talent i Tecnologia en la cadena de valor de l’alimentació del Vallès Oriental és un programa impulsat pel Consell Comarcal i els ajuntaments de Bigues i Riells, Canovelles, Figaró-Montmany, les Franqueses del Vallès, la Garriga, Granollers, Lliça de Vall, Martorelles, Montmeló, Montornès del Vallès, Parets del Vallès, Sant Fost de Campsentelles, Santa Eulàlia de Ronçana, Santa Maria de Martorelles, Vallromanes i Vilanova del Vallès, està coordinat pel Consell Comarcal i Granollers Mercat i està finançat per la Diputació de Barcelona. El projecte compta amb el suport de les organitzacions empresarials i sindicals que formen part de la Taula Vallès Oriental Avança (Pimec, UEI, CCOO, UGT).

L’objectiu del projecte és acompanyar la transformació digital de les empreses i la formació de les persones en les tecnologies digitals necessàries per implementar processos de millora en el teixit empresarial de la cadena de valor de negocis de l’alimentació.

 

Font:
Consell Comarcal del Vallès Oriental

Darrera actualització: 24.02.2022 | 19:30